جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد ویدئو | فیلمبرداری فصل دوم سریال «Wednesday» آغاز شد + تیزر «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق سخنان جنجالی «کیانوش عیاری» درباره پرداخت دستمزد عواملش واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما جایزه نتپک بیست‌وپنجمین جشنواره جئونجو کره جنوبی برای «گیج گاه» شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب
سرخط خبرها

آسمان‌وریسمان‌بافتن هم «موقعیت‌یابی» می‌خواهد! | کارگاه هادی مقدم‌دوست در رویداد «روایت شهر»

  • کد خبر: ۱۸۰۳۲۵
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
آسمان‌وریسمان‌بافتن هم «موقعیت‌یابی» می‌خواهد! | کارگاه هادی مقدم‌دوست در رویداد «روایت شهر»
در سومین روز از رویداد «روایت شهر» که با برگزاری کارگاه‌های جنبی همراه است، این بار، هادی مقدم‌دوست به موضوع «موقعیت در روایت» پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، سومین روز از رویداد «روایت شهر» با کارگاه آموزشی هادی مقدم‌دوست و با موضوع «موقعیت در روایت» در کارخانه نوآوری مشهد آغاز شد.

مقدم‌دوست در بخشی از این کارگاه گفت: داستان با «مسئله‌دار شدن» آغاز می‌شود؛ آغاز شکل‌گیری یک داستان با همین مسئله است و فرد در موقعیتی شبیه مسئله قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: این نقطه همان جایی است که در آن مخاطب خواهان دانستن بقیه ماجرا می‌شود.

مقدم‌دوست خاطرنشان کرد: در بحث ایده‌یابی هم پیداکردن موقعیت حائز اهمیت است و، تا این موضوع شکل نگیرد، نمی‌توان یک ایده را از میان انبوه ایده‌ها برای ساخت انتخاب کرد.

وی در ادامه گفت: یکی از کدها و علامت‌ها برای نویسنده این است که هر وقت خواست بقیه چیزی را بداند یعنی یک موقعیت ایجاد شده است.

مقدم‌دوست سپس، با بیان مثال‌هایی، به بررسی موقعیت‌های مختلف ایجادشده برای یک نویسنده پرداخت و گفت: وقتی شخصیت در موقعیت خود قرار می‌گیرد، نویسنده هم احساس راحتی می‌کند و می‌تواند کار را ادامه دهد و در حقیقت قصه آغاز می‌شود. حتی اگر بخواهد آسمان‌وریسمان را به هم ببافد هم نیاز دارد موقعیت به‌وجود بیاید.

وی افزود: هرچند می‌توان برای آغاز یک مسئله مدل‌هایی تعریف کرد، این آغاز به همان موقعیت برمی‌گردد و تمام این آغازِ داستان‌ها نیز از جنس مسئله است.

مقدم‌دوست تأکید کرد: نویسنده باید در خلق موقعیت ورزیده شود و ایده‌های مختلفی را که برای ساخت یک اثر در نظر دارد با خلق یک موقعیت آغاز کند.

دقایق پایانی این کارگاه آموزشی به ارائه سوژه‌های مخاطبان کارگاه و بررسی موقعیت ایجادشده در این سوژه‌ها به‌منظور ساخت آن‌ها گذشت.

هادی مقدم‌دوست، سینماگر باسابقه، کارگردانی فیلم‌هایی نظیر «عطرآلود» و «هیهات» و «سربه‌مهر»، و نویسندگی فیلم‌‌هایی همچون «شعله‌ور» و «آرایش غلیظ» و «شعله‌ور» را بر عهده داشته است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->